A venit momentul primului congres la care trebuia sa particip si sa vorbesc, in noua mea calitate de vicepresedinte TSD (Tineretul Social-Democrat). Iar eu inca nu semnasem adeziunea. Mi se parea ca faceam misto de mine atunci cand am semnat. Ma simteam invinsa, iar felicitarile curgeau. Am vorbit dupa doamna aceea pe care o pretuiam si o respectam. Am dat citate din filosofi si am vorbit despre responsabilitate si moralitate. Am observat cum doamna respectiva, din culise, avea lacrimi in ochi.

A urmat un incident la serviciu. Sefa era PSD-ista, cum altfel? Toti sefii de institutii erau numiti politic. Sefa mi-a comunicat ca a doua zi, sambata, trebuia sa fiu musai la o sedinta din alta localitate, la o anumita ora. Apoi, a plecat cu cateva ore mai devreme de terminarea programului de lucru. Contabila mi-a dat un ordin de deplasare in alb si mi-a zis sa ma descurc cu banii, care mi se vor deconta ulterior. Nu era posibil sa ajung la ora inceperii sedintei cu niciun mijloc de transport in comun. Am sunat-o pe sefa si i-am sugerat ca as putea folosi masina institutiei. S-a revoltat. Aceea era doar pentru uzul dansei!

N-am avut cum sa ajung la sedinta. Luni dimineata, toata institutia fierbea. Sefa urla la mine si ma jignea. Niciunul dintre argumentele mele nu conta. Sefa zbiera la contabila si discuta cu superiorii de la Bucuresti, vrand musai sa ma dea afara cu litera I. In urma concursului, puteam fi incadrati pe salarii mai mari, dar primeam salariul minim pe economie. Nu ni se plateau orele suplimentare. Sefa primea felicitari si prime pentru reducerea cheltuielilor cu personalul.

Spre seara, am fost chemata de urgenta la partid. Se aflase incidentul. Aveau ochi si urechi peste tot. Am fost invitata la o discutie intre patru ochi cu unul de’ala mare si vechi. Mi-a reprosat ca luasem pozitie singura in incidentul cu sefa. Trebuia sa-i anunt imediat, nu sa afle din alte surse. Fiindca ei stiu tot si trebuie sa stie tot. Mai ales despre oamenii lor. Mai ales despre oamenii lor importanti. Atat de importanta trebuia sa ma simt. Un incident cu un vicepresedinte era important. Imaginea lor nu trebuia sa sufere in niciun fel. Trebuia mereu intretinuta o imagine pozitiva, cu orice pret.

hand-784077_960_720„Nimeni din afara nu trebuie sa stie cum ne spalam noi rufele, in interior”, mi s-a comunicat. Asa se rezolvau treburile. Trebuia sa nu mai incerc sa rezolv niciodata vreo problema singura si pe cont propriu. Cu atat mai mult cu cat sefa era tot din PSD. „Corb la corb nu-si scoate ochii. Niciodata. Asta-i prima si cea mai importanta regula. Ai inteles?”, a tunat la mine PSD-istul cu vechime politica. Apoi, a inceput sa rada. M-a asigurat ca sefa nu conta absolut deloc si ca a doua zi puteam sa-i iau locul, daca voiam. Ca asta era o chestiune banala, puteam obtine chiar o sefie mai sus-pusa de atat, la o institutie mai mare.

Am mai aflat ca sefa fusese si ea chemata si facuta terci. I se pusese in vedere ce element important eram eu pentru partid, comparativ cu ea. Fusese amenintata sa nu care cumva sa mai indrazneasca sa se ia de mine, c-o pateste si imi devine ea subordonata. Tipasera la ea pana cand o umplusera de frica si femeii ii dadusera lacrimile. Mi se stransesera sufletul si stomacul. Imi venea sa urlu si sa fug.

Beizadeaua cea mai sus-pusa mi-a oferit scaunul din dreapta al masinii sale luxoase si m-a invitat la restaurant, impreuna cu presedintele TSD. In ciuda insistentelor sa comand tot ce-mi doresc, am luat doar un suc si atat. Stiam cati bani aveam in portofel si stiam cu exactitate, in fiecare zi, cate zile mai aveam pana la urmatorul salariu. Beizadeaua a insistat ca nu era nevoie sa-mi platesc consumatia. Eu am insistat ca vreau sa mi-o platesc. Si tot asa, pana cand el si presedintele nu mai puteau de ras. „Tu nu intelegi, nu-i asa?” Ii mai uimisem de cateva ori cu naivitatea mea amuzanta. „Asta e restaurantul lui tata. Putem sa luam tot ce vrem.” Foarte serioasa, l-am intrebat: „Chiar daca e restaurantul tatalui tau, cum adica sa luam tot ce vrem? Dar dansul nu plateste pentru marfa?” Sa lesine oamenii de ras! Eram chiar culmea! Si culmea am ramas, platindu-mi consumatia.

Nu stiu daca un alt vicepresedinte TSD isi platea si el consumatia. Ceea ce stiu e ca a devenit vicepresedinte la CJ (Consiliul Judetean). Am citit recent ca a fost retinut si este anchetat de DNA, intrand si in vizorul ANI.

Va urma…

Lasă un răspuns

