Nascut fara maini si fara picioare, Nick Vujicic este astazi unul dintre cei mai intens motivationali oameni din lume. Iata a doua parte a discursului sau de la TedX, numit „Overcoming hopelesness” („Cum sa depasim lipsa de speranta”).

vujicic-viata-e-despre-a-fi

„Stiu cum e sa te simti distrus. Uitati-va la mine. Azi, tot n-am maini si picioare, dar totul s-a schimbat. Totul. In ce ma priveste, am cautat speranta si fericire si nu le-am putut vedea multi ani de zile. De fapt, daca marginea asta a mesei reprezinta speranta mea, adevarul ma incurajeaza sa devin tot ce pot fi. (Nick se taraste pana la capatul mesei) Insa apar in mintea noastra minciuni, in fiecare zi, si oameni care ne descurajeaza.

Cunoasteti genul ala de oameni, care fac parte din viata voastra si care, indiferent cat de buna sau rea va e ziua, va doboara? Indiferent cat de rea va este ziua, ei v-o pot face si mai rea. Stiti la ce ma refer…

Ganditi-va la cele mai mari trei motive de descurajare din viata voastra. Ele nu sunt cele mai mari descurajari ale voastre. Voi sunteti. Mie mi-ar putea lua doar cateva secunde ca sa va spun ceva care sa va descurajeze, dar voi ati putea sa nu uitati niciodata vorbele mele.

Am intalnit foarte multe femei de 40-50 de ani care inca isi aminteau ce le spusese tatal lor si ce n-ar fi vrut sa auda niciodata. Cuvintele sunt puternice. Atunci cand auzi cuvinte (precum au auzit acele femei), mintea ta incepe sa creasca impreuna cu minciunile respective. „Nick, nu esti destul de bun. Nick, renunta. Nick, nu-ti vei gasi niciodata o slujba.”, „N-o sa te casatoresti, nici macar n-ai putea sa-ti tii sotia de mana”, „Ce fel de tata o sa fii daca nu poti nici macar sa-ti ridici copiii in brate, atunci cand plang?” Esti singur. Sigur, parintii tai te imbratiseaza. Dar imbratisarile lor nu te pot vindeca. Renunta… Las-o balta… Pur si simplu, renunta…

Cand aveam 8 ani, m-am gandit sa ma sinucid. De ce? Fiindca nu aveam speranta. Credeam ca sunt fara speranta. Azi, puteti vedea ca exista speranta pentru mine. Care este cuvantul care defineste a crede in ceva ce nu vedem? Credinta (incredere).

Cuvintele pot face foarte multe. Imbratisarile pot face mult mai mult decat cuvintele, insa atunci cand imbratisarile nu pot face nimic, atunci nu mai ramane decat credinta. Vorbele si imbratisarile nu erau de ajuns, iar credinta n-aveam deloc. Asa ca am incercat sa renunt. La 10 ani, am incercat sa ma inec acasa, in 15 cm de apa. I-am spus tatalui meu ca voiam doar sa ma relaxez dar, de fapt, voiam sa-mi pun capat zilelor. Ma saturasem. Fusese destul. Da?

Primele doua dati, m-am rostogolit. Incercam sa testez cat aer puteam tine in plamani inainte sa-i dau drumul. Iar a treia oara… In mintea mea, stiam ca voiam sa scap, din cauza vorbelor altora, din cauza ca aveam sa fiu o povara pentru parintii mei si nu aveam nicio speranta. Mi-am dat seama, in clipa aceea, ca daca merg pana la capat si ma sinucid, i-as impovara si mai mult pe parintii mei.

Totusi, exista ceva mai lipsit de speranta si mai impovarator decat sa ai un copil fara membre. Ce anume? Sa ai un copil fara membre care renunta. Asa ca, atunci cand mi i-am imaginat pe mama, pe tatal si pe fratele meu plangand la mormantul meu, in cazul in care continuam pana la capat, acel gand m-a salvat.

Daca parintii mei nu mi-ar fi spus niciodata ca era frumos, asa cum eram, daca parintii mei nu mi-ar fi spus niciodata ca eram special si ca eram iubit, n-as mai fi fost astazi aici. De aceea incurajez fiecare parinte, care vrea sa faca tot ce poate, sa-si incurajeze copiii. Mai ales in Vest, unde copiii pun anuntul „Nu deranjati” pe usa. Sunt sigur ca multe conversatii din lume, dintre un parinte si copilul lui, suna cam asa: „Cum a fost la scoala?” „Bine.” „Ce ai invatat?” „Nimic.” „Ti-ai facut temele?” „Nu.” Si asta e toata conversatia din intreaga zi.

Iar atunci cand incerci sa le spui copiilor tai ca sunt frumosi, vor raspunde: „Bineinteles ca sunt frumos, doar sunt fiul tau, sunt fiica ta, fireste c-o sa spui asta.” Si au dreptate. Absolut fiecare fiinta umana este valoroasa si valoarea mea nu este determinata de felul in care arat sau de slujba pe care o am, de unde vin, unde m-am nascut sau cati bani am, toate astea nu inseamna nimic.

Multi adolescenti se tachineaza unul pe altul in privinta aspectului fizic, iar eu le spun: „Crezi ca sunt destul de cool (aratos, smecher) incat sa fiu prietenul tau?” Iar ei imi raspund: „Da, sigur.” Le zic: „Dar eu nu am maini si picioare”, iar ei spun: „Nu conteaza.” Eu zic: „Serios? Deci nu conteaza ca n-am maini si picioare?” Ei spun ca nu, nu conteaza. Atunci le zic: „Pai, daca nu conteaza, in cazul asta de ce ne omoram unii pe altii prin vorbele noastre, daca chiar nu conteaza?” De ce ne uitam in oglinda si vedem uratenie in loc de valoare?

Vreau sa va intreb astazi, ce vreti, ce cautati? Daca v-as da un miliard de dolari, ati fi fericiti? Daca voi mi-ati da mie un miliard de dolari, as fi foarte fericit. Dar daca, dupa aceea, in aceeasi noapte, ar muri mama mea, as mai fi fericit? Nu. N-as mai fi fericit nici daca as avea toti banii din lume. Corect? Fiindca banii nu pot vindeca sufletul.

Foarte multi tineri cauta iubirea, fiindca iubirea vindeca sufletul, iubirea intregeste sufletul. Nu sexul de dinaintea casatoriei. Eu am fost virgin inainte sa ma insor. Da, am o sotie superba si asteptam primul nostru copil. Si n-am nevoie de maini ca sa-mi tin sotia de mana (s-o ating). Vreau sa-i ating doar inima.

Cum o sa-mi imbratisez copilul? Vin atat de multi copii la mine, e minunat. Isi pun mainile la spate si ma imbratiseaza cu gatul. Am realizat ca, in viata asta, chiar si cele mai rele aspecte pot fi transformate in ceva bun. Ba chiar in ceva deosebit.

Foarte multi tineri cauta iubire, asa ca fac una, alta, fac sex inainte sa se casatoreasca. Pentru mine, sexul in afara casatoriei e ca un ceas Gucci de 5 dolari. Sexul in cadrul casatoriei, sa faci sex cu o persoana care te iubeste, care ti s-a dedicat printr-un angajament, pentru tot restul vietii tale, sa fii parinte pentru copiii tai, asta inseamna iubire. Poti sa te culci cu cate persoane vrei, dar nu vei sti niciodata sigur daca acestea te iubesc.

Iubirea este un angajament pe viata. Exista alegeri in viata. Iar noi avem dorinte. Vreau sa va intreb: voi ce va doriti, (ce urmariti, ce cautati)? Daca pot sa ma imbat, de ce nu, frate?! Ca doar n-am decat o viata! Foarte bine, daca asta credeti. In ce ma priveste, sunt un om avid. Nu vreau sa traiesc cativa ani. Vreau sa traiesc miliarde de ani. Si stiu ca, in fiecare zi, alegerile mele afecteaza viata mea actuala, viata altora si viata mea eterna.”

Lasă un răspuns

