Seful meu e nemultumit

Multi angajati sunt tare nefericiti din cauza asta: seful meu e nemultumit. Mereu ma mira, in cazul oamenilor nefericiti, ca nu inspecteaza cauza profunda, ca nu-si pun mintea in dialog cu ea insasi. Ca nu confrunta nefericirea proprie cu propriile motive de nefericire, iar nefericirea altuia n-o lasa fix acolo unde este, fara s-o tulbure sau sa incerce s-o schimbe.

Saracul sef, poate o fi avand si el dreptate. Poate ca uneori esti lenes sau neproductiv. Sau poate ca vrea sa scoata untul din tine pentru beneficiul sau. Sau poate ca are frustrarile sale personale, care nici macar nu te privesc, dar si le revarsa asupra ta, pentru ca poate. Sau poate toate astea, la un loc.

Oricum ar fi, seful tau ti-e cel mai bun prieten, in toate cazurile. El va incerca mereu sa scoata, intr-un fel sau altul, ce-i mai bun din tine. Chiar si atunci cand iti pare cel mai mare dusman, mai ales atunci ti-e cel mai bun prieten. Fiindca iti scoate la iveala problemele tale interioare nerezolvate, de care nici macar nu vrei sa fii constient. Probleme care te fac oricum sa fii nefericit, tu  cu tine insuti, cu sau fara sef.

La fel poti sa spui despre partenerul tau de viata, despre sot sau sotie, despre copii, despre prieteni sau dusmani, despre parinti sau despre societate si sistem social. E o falsa boala nefericirea asta si se cheama „vina altuia”. Toti cei care ti se impotrivesc si scot untul din tine, care iti intind rabdarile pana acolo unde nu credeai ca te tine, forteaza nasterea unei mai bune versiuni din tine.

Viata unei prietene devenise un calvar din cauza sefei sale, care era mereu tafnoasa, artagoasa, nesuferita si nemultumita. Mereu isi apostrofa subordonatii si le amara zilele. Iata un exemplu de analiza logica, de dialog pe care il poate face omul singur, cu sine:

  • Ai nevoie de acest job?
  • Da, am rate de platit, nu-mi permit sa-mi dau demisia pe nepusa masa si sa astept alt job.
  • In cazul asta, pentru cine muncesti tu? Pentru sefa ta, pentru clienti sau pentru tine?
  • Pentru mine, in primul rand. Apoi, pentru clienti. Mai putin pentru sefa.
  • Si atunci de ce te deranjeaza atitudinea sefei? Ai nevoie sa-ti asigure cineva seninatatea zilelor sau ai nevoie sa fii apreciata?
  • Asa-i, mereu se poate gasi cineva care-ti poate intuneca zilele. Dar e totusi important sa fii apreciat pentru ceea ce faci.
  • Si daca nu esti, e mai putin relevant pentru tine ce faci? Sau pentru cei pentru care faci ceea ce faci?
  • Intr-adevar, eu ar trebui sa fiu masura muncii mele. Si cei pentru care muncesc. Dar si feedback-ul sefei e important. Poate sa aiba efecte in evaluarea muncii mele.
  • Pai, poate ca sefa ta te invata cum sa te detasezi de ceea ce nu te priveste si cum sa te atasezi mai mult de ceea ce te priveste. Poate ca are probleme personale, poate merita compasiune tocmai pentru ca se poarta urat.
  • Poate… Dar eu nu o mai suport.
  • Si crezi ca mereu vei reusi sa traiesti in circumstante pe care le poti suporta? Crezi ca despre asta e viata?
  • Nu, dar pot cauta circumstante mai favorabile.
  • Si daca nu le vei gasi? Nu-i mai simplu sa accepti si sa depasesti ceea ce este, exact aici si acum, unde te afli? Se spune ca de ce ti-e teama nu scapi.
  • Si cum fac asta?
  • Amintindu-ti mereu sa nu te lasi influentata de starea sefei. De atitudinea si de vorbele ei. Amintindu-ti mereu ca tu esti propria ta masura. Te atasezi de ceea ce poti controla si depinde de tine si te detasezi de ceea ce nu poti controla si nu depinde de tine. E o igiena mentala foarte sanatoasa.
  • Nu reusesc. Ma enervez rau, de fiecare data. Apoi, toata ziua imi tuna si-mi fulgera. Chiar si cu clientii. Ajung sa rabufnesc si acasa.
  • Atunci ajungi sa te porti la fel ca sefa ta. Lectia asta ti-o preda ea, inconstient. Nicio relatie, de nicio natura, nu este intamplatoare. Ce nu depasesti revine mereu, pana constientizezi si rezolvi in tine problema.
  • Ar trebui sa fiu nesimtita. Sa nu-mi mai pese.
  • De cand nesimtirea a ajuns sinonima cu detasarea? A fi nesimtit inseamna a fi impietrit. Nu mai simti, nu-ti mai pasa. Reactiile tale sunt nule sau negative. Cand esti detasat, simti tot si iti pasa, dar nu te mai afecteaza. Reactiile tale sunt benefice, constructive si pot ajuta, pot chiar schimba situatia, in sine. Te-ai gandit vreodata ca ai putea sa replici altfel? Sa raspunzi la rautatea sefei prin bunatate? In loc sa te enervezi? Te-ai gandit vreodata ca esti perfect capabila sa induri rautatea prin detasare? Nu crezi ca asta e o forta interioara mult mai mare decat sa cauti mereu circumstante care ti-ar putea fi favorabile?
  • Nu m-am gandit. Mi-ar fi destul de greu sa raspund rautatii cu bunatate. Si s-o mai fac si senin, fara sa ma enervez.
  • Atunci incearca sa te gandesti ca sefa are o problema personala si ca, sub aceasta presiune, nu reuseste sa se poarte mai frumos. Cum nu reusesti nici tu, dupa ce te enervezi in urma interactiunii cu ea. Asta nu ti-e de ajuns ca sa poti intelege in oglinda, ca sa vezi ca si tu poti sa faci la fel, ca sa nu mai ridici piatra? Ca sa incepi sa manifesti compasiune si bunatate? Cineva trebuie sa opreasca fluxul asta. Cineva trebuie sa poata sa fie mai bun, mai plin de compasiune, cineva trebuie sa poata sa indure. Cine nu poate, devine un instrument care intretine fluxul acesta al nefericirii. Al nefericirii altora, al nefericirii proprii. Nu uita ca n-o faci pentru sefa ta. O faci pentru tine. Si pentru cei de acasa, care n-au nevoie de frustrarile tale. Si pentru clientii care merita sa-i servesti cu zambetul pe buze, nu cu incruntare. Cineva trebuie sa se poata depasi pe sine, pentru folosul lui si al celorlalti. Sefa ta nu-si poate rezolva in interior frustrarile si problemele si atunci isi imprastie nefericirea in exterior, ca sa nu faca implozie. Merita sa te imbolnavesti si tu din cauza asta, daca tii la tine si daca ai nevoie de acest job? Merita sa-ti strici ziua si sa le-o strici si altora?
  • Nu, nu merita. Intr-adevar, e cel mai bun lucru pe care pot sa-l fac pentru mine, in primul rand. Si pentru cei de acasa, si pentru clienti, si pentru sefa mea. O sa lucrez mai mult la mine pentru asta. Iti promit ca o sa incerc.

lupta, fugi sau roaga-teLupta, fugi sau roaga-te sa rezisti

Dupa nu foarte multa vreme, ne-am reintalnit. Prietena mea stralucea de bucurie. Mi-a spus ca devenise singura persoana pe care sefa o aprecia, o lauda si cu care incepuse sa se poarte frumos. Aproape starnea invidia celorlalti colegi.

  • Ce-ai facut pentru asta?
  • Mi-am lasat mereu o fractiune de secunda in care sa ma gandesc la binele meu, inainte sa ma enervez din cauza sefei. Am incetat s-o privesc inapoi cu ochi rai. Am reusit sa ma detasez si sa las sa fie totul asa cum era, fie ce-o fi.
  • I-ai permis sefei sa fie exact cum simtea, fara s-o mai judeci. Cand te enervezi, se activeaza instinctul de lupta, instinctul care vrea sa schimbe ceva cu forta, ca sa transforme o circumstanta neplacuta intr-o circumstanta favorabila sau macar suportabila. In artele martiale se spune ca lupta o castiga cel care rezista cel mai mult la loviturile celuilalt, nu cel care loveste mai tare. Cea mai mare putere in fata vietii e in rezistenta de a indura, nu in fuga sau in replica, in forta cu care poti lovi inapoi. E chiar pacat ca nu realizam ca orice ii facem altuia, ne facem si noua insine. Sefa ta nu-si dadea nicio sansa sa devina mai fericita cata vreme se purta asa cu altii. Cum s-a transformat atitudinea ei?
  • Dupa ce am reusit sa ma detasez intr-o masura, chiar am aflat ca sefa avea probleme grave. Un copil bolnav, un divort. Si atunci chiar am simtit compasiune. Nu mai conta cum se purta si cum vorbea, chiar simteam nevoia sa raspund rautatii cu bunatate. Foarte rapid, a inceput sa raspunda si ea la fel. Numai mie, cu restul colegilor se poarta si azi la fel.
  • Cum e acum la serviciu?
  • Acum e ok. Ma bucur si sa ma simt eliberata.

Nu dupa foarte multa vreme, prietena mea a reusit sa plece de la acel job, la unul mult mai bun, asa cum isi dorea oricum, cu atat mai mult atunci cand avusese probleme cu sefa. Niciodata si nicaieri, insa, nu traim numai lapte si miere. Ce traim ne invata cine suntem si cine putem fi. Totul va fi ok in final. Daca nu-i ok, nu-i finalul.

Copyright Logo Livia Bonarov 2016

Preluare continut de pe acest site.
Se pot prelua doua paragrafe din continutul unui articol, cu indicarea link-ului sursei unde poate fi citita continuarea.

Comments on: "Seful meu e nemultumit" (6)

  1. Draga Livia,

    Articolul asta e SOLUTIA pentru problema mea. Acea prietena sunt chiar eu, este ca si cum as fi descris situatia in care ma aflu eu acum.
    Problema este ca eu nu reusesc sa invat sa ma detasez, „pun la suflet” absolut tot, sunt ca un burete care absoarbe. Stiam ca trebuie sa invat ceva din situatia in care ma aflu inca dinainte sa-ti citesc articolul….stiu o gramada de lucruri dar nu gasesc determinarea sa le aplic.
    Iti multumesc din suflet pentru articolul asta si lui Dumnezeu ca te-am gasit pentru ca tu imi dai curaj!

    Multa sanatate iti doresc!

    Apreciază

  2. Reblogged this on PLĂSMUIRI.

    Apreciază

  3. Articol perfect. Il voi citi zilnic pana il voi invata, imi pare esential pentru viata noastra. Multumim! Fii binecuvatata!🙂

    Apreciază

  4. Costel Buciu said:

    buna seara!

    din pacate nu se deschide pagina si nici daca am copiat linkul in browser nu a functionat. Cand se va putea, voi citi cu placere.

    Multumesc mult! Cu respect, Costel Buciu

    Specter Systems SRL 0767715127

    În Miercuri, 6 Aprilie 2016 20:23:41, WordPress.com a scris:

    #yiv4149395769 a:hover {color:red;}#yiv4149395769 a {text-decoration:none;color:#0088cc;}#yiv4149395769 a.yiv4149395769primaryactionlink:link, #yiv4149395769 a.yiv4149395769primaryactionlink:visited {background-color:#2585B2;color:#fff;}#yiv4149395769 a.yiv4149395769primaryactionlink:hover, #yiv4149395769 a.yiv4149395769primaryactionlink:active {background-color:#11729E;color:#fff;}#yiv4149395769 WordPress.com | Livia Bonarov posted: „Multi angajati sunt tare nefericiti din cauza asta: seful meu e nemultumit. Mereu ma mira, in cazul oamenilor nefericiti, ca nu inspecteaza cauza profunda, ca nu-si pun mintea in dialog cu ea insasi. Ca nu confrunta nefericirea proprie cu propriile motive” | |

    Apreciază

Lasă un răspuns

