Programarea somnului

Aproape mereu am avut o mare problema: starea in care ma trezeam din somn. Probabil multi o cunosc: starea aia de a nu fi functional inainte de a-ti bea cafeaua, starea aia in care esti extrem de nesuferit, nu se poate vorbi cu tine, nu vrei nimic decat, eventual, sa mai fi dormit, in speranta (inconstienta) ca te-ai putea trezi cu alta stare, cu o stare de bine. Dar starea aia de bine nu vine de nicaieri, vine tot din noi insine.

xena coffee

Primul impuls de trezire functiona ca la socurile electrice: inima incepea sa-mi bata foarte tare, alerta la maxim intreg organismul, ma trezeam de parca as fi alergat 100m garduri, extrem de agitata si speriata, intr-un disconfort psihic teribil. Desprinderea de somn parca ma baga direct intr-o tornada cu fulgere, trasnete si tunete. De ce nu ma puteam bucura de trezirea la o noua zi?

Frica. Nevoia de siguranta. Controlul. Iata cateva motive. De acolo venea starea aceea groaznica atunci cand ma trezeam. Inainte de a ma trezi, deja rulam o groaza de ganduri. Toate despre ce trebuie facut (to-do-list), despre ce am nevoie sau despre ce imi lipseste, despre eforturile obositoare pe care trebuia sa le fac spre a obtine ce doresc, despre griji si stres. Sa te trezesti cu frica de a trai o noua zi („Aoleu, tre’ sa fac aia si aia… Daca nu iese chestia aia? Cum o sa ma descurc in cutare problema? Daca o sa iasa rau?”), sa te trezesti fara bucuria de a trai… orice, apasat de grija a… orice, asta e o limitare enorma.

Am inceput sa urmaresc, sa observ, sa dau atentie gandurilor si starilor de dinainte de culcare. Ele sunt manifestarea cumularii de emotii din ziua respectiva. Am inceput sa cultiv o stare de bine pregatitoare de somn, in care prelucrarea lectiei zilei inseamna transformarea emotiilor negative in emotii pozitive.

Tot ce pare a fi negativ pe parcursul zilei poate fi transformat intr-un dar, intr-o lectie si atat. Care a fost rostul ca eu sa traiesc asta? Pai, sa invat cutare lectie. Grozav, maine am deja informatia asta instalata, concluzia, lectia si atat, fara experientele in sine si emotiile negative atasate, carandu-le dupa mine mereu, ca pe ditamai bagajul incomod.

La fel ne putem programa starea de bine la trezire. Renuntam la control si alegem sa experimentam bucuria. Doar de atat este nevoie. Daca plantezi samanta bucuriei, ea va rodi de fiecare data cand ii oferi atentia ta focusata. Rezultatele sunt uimitoare, asemanatoare efectelor meditatiei, la indemana oricui.

Sfaturi la trezire: cautati motive de bucurie neconditionata. Daca aveti un animalut de casa, priviti-l cum se trezeste din somn, observati cat este de relaxat si de simpatic, mangaiati-l. Imbratisati persoanele dragi, zaboviti in imbratisare, mangaiati-va usor spatele reciproc. E o tehnica de relaxare, de vindecare, de energizare. Priviti o planta, norii, o pasare, cautati sa alungati stolul de ganduri. Zambiti cu sau fara motiv. Zambetul pune mintea in stand-by, o reseteaza pret de cateva clipe. Bucurati-va de lumina soarelui. Cultivati sentimentul de recunostinta pentru sansa unei noi zile. Dati-va voie sa fiti surprinsi de ceea ce vi se poate intampla in aceasta noua zi. Cultivati senzatia ca veti zbura liberi in aceasta noua zi, bucurandu-va de lucruri simple.

funny sleeping1

Mircea Eliade dormea intre 3-5 ore pe noapte, pentru a-si spori timpul dedicat cartilor. Este posibil sa diminuam orele de somn, fara repercusiuni grave asupra starii noastre de sanatate, cu conditia sa ne reincarcam energetic prin meditatie, prin contact cu natura. Cu toate acestea, nu este deloc recomandabil sa ne privam organismul de somn pe perioade indelungate.

In timpul somnului, organismul nostru realizeaza anumite cicluri importante de incarcare energetica. Orele de somn sunt, de asemenea, importante, e sanatos sa ne culcam devreme si sa ne trezim devreme. Intre orele 11 si 1 noaptea, glanda pineala secreta menatonina, hormonul tineretii, precum il numeau chinezii. Oamenii de stiinta au observat ca secretia de melatonina este de 10 ori mai mare in timpul noptii. Intre orele 5-7 dimineata, intestinul gros este „programat” sa elimine deseurile, deci intre aceste ore ar fi bine sa fim treji.

Multi se plang ca au probleme cu insomniile. Numara mai multe oi decat are Becali, asculta muzica relaxanta, iau pastile, insa cauza trebuie inteleasa, nu efectul. Somnul este o stare de abandon, de detasare de propria fiinta/identitate, de propria poveste, de aceea a fost comparat cu moartea. E o iesire minunata din pragmatismul cotidian, o reincarcare energetica. Cei care sufera de insomnii ar face bine sa se intrebe ce frici ii impiedica sa se detaseze de personalitatea lor cotidiana, de ce nu renunta cu usurinta la controlul de a se agata de circumstantele vietii lor.

Pe scurt, insomnia nu este altceva decat o teama de moarte. Pe de alta parte, dificultatea de a te trezi dimineata si/sau trezitul intr-o stare tensionata, agitata, neplacuta, nu reflecta decat o teama de viata.

Oricine isi poate programa somnul, astfel incat sa doarma bustean si sa se poata trezi fara ceas desteptator. In facultate, fiind in criza de timp si in urma cu invatatul pentru un examen care se apropia vertiginos, am „scanat” paginile cursului, le-am parcus pe „diagonala”, m-am culcat si mi-am propus sa invat in somn. M-am trezit perfect odihnita si cu lectiile mult mai bine invatate decat as fi putut-o face in stare lucida.

Exersati si veti vedea ca puteti programa cum sa dormiti (cat de profund, cu vise sau fara), ce sa procesati in timpul somnului, cat sa dormiti (pana la ce ora, putandu-va trezi fara alarma), cum sa va treziti (cu ce stare). Folositi rastimpul benefic al somnului si starea de relaxare, folositi aceasta ocazie in care mintea este linistita si nealimentata de emotii, ca sa va programati efectiv ziua de maine, starea pe care o doriti, ba chiar viata. Programati-va somnul sa va ofere raspunsuri la intrebarile care va framanta sau solutii la probleme care par fara iesire. Programati-va somnul sa va incarce energetic. Somnul va poate ajuta aproape la fel ca un exercitiu de meditatie.

Copyright Logo Livia Bonarov

Preluare continut de pe acest site.
Se pot prelua doua paragrafe din continutul unui articol, cu indicarea link-ului sursei unde poate fi citita continuarea.

Comments on: "Programarea somnului" (1)

  1. Asa este, mi se intampla si mie multe din cele ararate de tine😉

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: