The best of Mike Tyson

Incredibil ce forta a naturii a fost omul asta, ce vulcan de adrenalina! Ma intreb oare ce o fi fost in mintea lui Tyson inainte de lupta? Ce il transforma in animalul salbatic, ce mecanism era atat de puternic incat nu-l mai putea controla? El zicea ca propria frica, instinctul de conservare activat la maxim, pe care il proiecta asupra adversarului.

Boxul era sportul meu preferat cand eram foarte mica, ma uitam fascinata la televizor, nedezlipita. Analizam fiecare lovitura, fiecare eschiva, urmaream strategia dansului, impresionata mai ales de meciurile in care castiga cel inferior fizic, cel care parea sa aiba cei mai putini sorti de izbanda.

In primul montaj ador faza cand il pocneste pe arbitrul care incerca sa-l desparta de adversar. Tasneste din ingramadeala in care era prins cu adversarul si arbitrul si incearca sa-l loveasca iar pe celalalt boxer, dar nimereste chelia arbitrului, care cade. E bestiala faza, de fiecare data cand o vad rad copios.

Gata, am treaba, tre’ sa vad unde gasesc posibilitatea sa-mi fac o detoxifiere neuronala, fizic revigoranta, e o experienta pe care mi-o doresc demult, asa ca tre’ sa gasesc o sala de training unde sa lovesc pana la epuizare intr-un sac de box, ascultand la maxim melodia asta! Dupa aia ma duc sa iau un copac in brate si sa ascult greierele meloman care imi canta noaptea intr-o veselie sub fereastra.

In al doilea videoclip imi place sincronizarea muzica-pumni de la final. Balet curat, mon cher!

In al treilea videoclip imi place cand vorbeste despre frica, despre cum se lasa mobilizat de frica, desi are deplina incredere in sine, cum isi foloseste instinctele, imi plac mai ales momentele cand isi priveste adversarul in ochi. Parea ca numai ei doi sunt acolo, ca nu mai e nimeni altcineva in afara lor, ca nu exista arbitri, antrenori, public… Se priveau salbatic si amenintator ca animalele din jungla, celalalt plin de o furie paroxistica, iar Tyson cu un calm din care instinctele de abia asteptau sa explodeze.

Si iata-l dezlantuit, in toata ferocitatea, iata-l ca pe un zeu al ringului, dansand abil si periculos, cu o viteza furibunda.

Cateva citate din Tyson:

„Singurul lucru pentru care ma rog este inspiratia, adica un anumit mod de gandire, fiindca nu am in vedere niciun scop.”

„Pentru mine boxul e precum baletul, doar ca nu exista muzica, nu exista coregrafie si dansatorii se lovesc unul pe altul.

„Cateodata imi pun o masca de ski pe fata si ma imbrac in haine vechi, ies pe strazi si cersesc un banut.”

„Unii oameni incearca sa te scoata din sclavie ca sa devii sclavul lor.”

„Adevarata libertate este cand nu ai nimic. Eram mai liber cand nu aveam niciun ban.”

„Cea mai mare slabiciune a mea este sensibilitatea. Sunt un individ mult prea sensibil.”

„Alta chestie care ma sperie este timpul. Timpul e ca o carte. Are un inceput, un mijloc si un sfarsit. E doar o simpla ciclicitate.”

„Am trait in locuri in care astia nici nu si-ar putea face nevoile.”

„Cata vreme perseveram si rabdam, putem obtine tot ce dorim.”

„Sunt un visator. Trebuie sa visez si sa ajung la stele, iar daca nu reusesc sa ating o stea, atunci insfac un pumn de nori.”

„Stiu ca o sa explodez intr-o zi. Viata mea e condamnata sa fie asa. N-am niciun viitor.”

„Cat am stat la inchisoare, m-am afundat in carti profunde. Rahatul ala de Tolstoi – oamenii n-ar trebuie sa citeasca asa ceva.”

[Cus D’Amato] „Mi-a spus ‘Tu esti genul de om care trebuie sa sufere ca sa invete.’ Azi ma enerveaza ca a avut perfecta dreptate.”

La 20 de ani, despre Cus D’Amato: „Cus mi-a fost ca un tata, ba chiar mai mult decat un tata. Ce daca ai un tata natural, la ce folos? Nu te-ajuta cu nimic. Cus a fost coloana mea vertebrala. A facut totul pentru binele meu. Ne petreceam tot timpul impreuna, discutand despre notiuni cu care, mai tarziu, ajungeam sa ma confrunt. Cum ar fi caracterul si curajul. Cum ar fi eroul si lasul: eroul si lasul simt acelasi lucru, insa eroul isi foloseste frica, si-o proiecteaza pe adversar, in timp ce lasul fuge. Amandoi simt acelasi lucru, frica, diferenta consta in felul cum o folosesti.”

Despre Don King: „Am descoperit ca omul pe care il credeam un tata surogat, fratele meu, semenul meu de sange, se dovedeste a fi adevaratul Uncle Sam, adevaratul negru, adevaratul tradator. A facut mai mult rau boxerilor de culoare decat oricare alt promoter alb din toata istoria boxului.”

„Dumnezeu are un scop in tot ce se intampla. Totul este un proces de invatare si trebuie sa trecem de la un nivel la altul.”

„Sunt doar Mike. Sunt un taran. Imi place sa le ofer oamenilor spectacol. Nu sunt un individ de elita. Intr-o anumita etapa a vietii mele, am beneficiat de bogatie, fete, masini luxoase si alte chestii de-astea. La un moment dat credeam ca sensul vietii este sa dobandesc diverse lucruri. Dar pe masura ce imbatranesc, sensul categoric al vietii este sa pierd totul. Pe masura ce traim, pierdem mai mult decat dobandim. Nu mai vreau cea mai frumoasa fata din lume. In principiu, acum vreau doar sa raman echilibrat.”

„Nu mai reactionez la un eveniment tragic. Am trecut prin atatea chestii nasoale in copilarie si unii oameni cred ca nu-mi pasa de nimic. Imi vine foarte greu sa mai fiu sentimental. Nu mai pot sa plang.”

„Oamenii spun ‘Saracul de el!’ Asta ma jigneste. Urasc mila. Si ce daca am dat-o in bara? Am facut niste greseli. ‘Saracul de el’, de parca as fi o victima. Nu sunt deloc sarac.”

„Frica ne este cel mai bun prieten sau cel mai rau dusman. E ca focul. Daca il poti controla, poti sa-l folosesti la gatit, la incalzirea casei. Daca nu-l poti controla, va parjoli totul din jurul tau si te va distruge. Daca iti poti controla frica, te va face mult mai lucid, ca pe o caprioara pe pajiste.”

„Nu voi fi niciodata fericit. Cred ca o sa mor singur. Asta si vreau. Toata viata am fost un insingurat, doar cu secretele si durerea mea.”

„Sunt un prieten bun, dar un dusman al dracului.”

„Ne desteptam prea tarziu si imbatranim prea devreme.”

„Cateodata simt ca nu m-am nascut, nu sunt facut pentru societatea asta fiindca toti cei de aici (America) sunt niste ipocriti nenorociti. Toti spun ca ei cred in Dumnezeu, dar nu fac lucrarea Lui. Toti se opun adevaratei vreri a lui Dumnezeu. Daca Isus ar fi aici, credeti ca mi-ar arata vreun pic de iubire? Credeti ca Isus ma iubeste? Eu sunt musulman si totusi cred ca Isus m-ar iubi… Cred ca ar bea ceva cu mine si m-ar intreba: „De ce te porti asa?” Ar fi meserias tipul. Ar discuta cu mine. Niciun crestin n-a facut asta niciodata si tot ei se duc dupa aia duminica la biserica si sustin ca Isus e un om minunat si ca se va intoarce sa ne salveze. Insa ei nu inteleg ca atunci cand (Isus) se va intoarce, capitalistii astia nebuni si avari il vor ucide din nou.”

Lasă un răspuns

